Ana içeriğe atla

Öğretim Elemanı Hakları ve Sorumlulukları

AKADEMİK ÖZERKLİK VE İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ

Üniversite; öğretim elemanları açısından öğretimde ve bilimsel araştırmalarda akademik özgürlüğü teşvik etmenin ve korumanın önemini kabul eder.

Öğretim elemanlarının fikir beyan etme, eğitim, araştırma ve yayın yapma özgürlüğünü korumak ve teşvik etmek, Üniversite içinden veya dışından, kendisini kısıtlayacak olan etkilerden korumak Acıbadem Üniversitesi'nin politikasıdır. Öğretim elemanı; eğitim ağırlıklı bir görevlendirmesi olsa dahi diğer akademik görevlerini yeterli şekilde yerine getirmesi ve Üniversitenin araştırma politikalarında belirtilen kurumsal politika ve prosedürlere tabi olmak koşuluyla araştırma ve sonuçların yayınlanmasında özgürlüğe sahiptir. Öğretim elemanının yürüttüğü araştırma sonrası elde edeceği dış kaynaklı maddi kazanım kurum yetkilileri ile karşılıklı anlaşmaya dayanmalıdır. Üniversitemizde bu süreç Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üni̇versitesinde Gerçekleştirilen Buluş, Üretim Ve Hizmet Faaliyetlerine Dair Yönerge uyarınca yürütülür. Öğretim elemanı eğitimci kimliği ile bir mesleğin ve bir eğitim kurumunun parçasıdır. Sınıf ortamında uzmanı olduğu konuyu tartışma özgürlüğüne sahiptir. Birey olarak konuşurken veya yazarken, kurumsal sansür veya sınırlamalardan muaf olmalı, ancak toplum içindeki konumunun beraberinde bazı yükümlülükler getirdiğini bilmelidir. Kendisi de hala öğrenme sürecinde olan öğretim elemanı, bir eğitim kurumunun üyesi olarak söylediklerinin ve yazdıklarının toplum tarafından mesleğine ve üyesi olduğu kuruma dair kanaatin oluşmasındaki etkisini akılda tutmalıdır. Dolayısıyla öğretim elemanı daima başkalarının görüşlerine saygı göstermeli ve kurum adına konuşmadığı durumlarda bunu belirtmelidir.

ÖĞRETİM ELEMANI TEMEL MESLEKİ SORUMLULUKLARI VE GÖREVLERİ

Öğretim elemanlarının temel mesleki sorumlulukları ve görevleri 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’nun 22. ve 31. maddeleri ile belirlenmiştir.

Buna göre;

Öğretim üyesi görevleri:

MADDE 22

a. Yükseköğretim kurumlarında ve bu kanundaki amaç ve ilkelere uygun biçimde önlisans, lisans ve lisansüstü düzeylerde eğitim - öğretim ve uygulamalı çalışmalar yapmak ve yaptırmak, proje hazırlıklarını ve seminerleri yönetmek,

b. Yükseköğretim kurumlarında, bilimsel araştırmalar ve yayımlar yapmak,

c. İlgili birim başkanlığınca düzenlenecek programa göre, belirli günlerde öğrencileri kabul ederek, onlara gerekli konularda yardım etmek, bu kanundaki amaç ve ana ilkeler doğrultusunda yol göstermek ve rehberlik etmek,

d. Yetkili organlarca verilecek görevleri yerine getirmek,

e. Bu kanunla verilen diğer görevleri yapmaktır.

Öğretim görevlisi görevleri:

MADDE 31

Öğretim görevlileri; üniversitelerde ve bağlı birimlerinde bu Kanun uyarınca atanmış öğretim üyesi bulunmayan dersler veya herhangi bir dersin özel bilgi ve uzmanlık isteyen konularının eğitim - öğretim ve uygulamaları için, kendi uzmanlık alanlarındaki çalışma ve eserleri ile tanınmış kişiler, süreli veya ders saati ücreti ile görevlendirilebilirler.

ÖĞRETİM ELEMANLARININ DANIŞMANLIK / MENTÖRLÜK GÖREVLERİ:

Acıbadem Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde tanımlanmıştır: MADDE 27 – (1) İlgili bölüm başkanı her öğrenci için bir danışman görevlendirir. Danışman, öğrenciyi izler, öğrencinin devam etmekte olduğu eğitim programları, çift ana dal-yan dal programları çerçevesinde öğrencinin alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerle ilgili olarak öğrenciye tavsiyelerde bulunur. Öğrenci, yıl/yarıyıl kayıtlarının yapılması veya yenilenmesi sırasında derslerini danışmanı ile birlikte düzenler.

Bunun yanı sıra Tıp Fakültesinde “Tıp Fakültesi Mentörlük Programı” yürütülmektedir.

Tıp Fakültesi Mentörlük Programı Kapsamı ve Tanımı:

Mentörlük; çağlar öncesi ortaya çıkmış bir kavramdır. Akademide fakülte danışmanı ile eş anlamda kullanılsa da mentörlük ve danışmanlık arasındaki temel fark mentörlüğün profesyonel ilişki kadar kişisel ilişkiyi de gerektirmesidir. Mentörlük ilişkisi uzun zaman diliminde gelişir. Öğrencinin ihtiyacına göre değişebilir. Mentör bu değişikliklerin ve değişimlerin farkında olmalı, sarf edeceği dikkati, yapacağı yardım ve önerileri, vereceği bilgileri ve motivasyonel teşviklerini buna göre ayarlayabilmelidir.

Hekim adayı eğitimi boyunca farklı yaşlarda, farklı donanımda ve farklı kişiliklere sahip birden fazla mentöre sahip olabilir. Her birinden farklı yararlar sağlar. Mentör kendi uzmanlık alanında donanımlı, bilimsel gelişmelerden haberdar ve güncel bilgiye sahip bir rol modeldir. Mentörlük ilişkisi karşılıklı saygı, güven, anlayış ve empati ile karakterizedir.

Programın Amacı:

ACUTIP mentörlük ve akran mentörlüğü sistemi fakültemiz öğrencilerini tıp eğitimi sürecinde destekleyerek, psikososyal gelişim ve ilerideki kariyer kararlarında yol göstermeyi hedeflemektedir. Mentörlük sistemi fakültemizde eğitim gören tüm öğrencileri kapsamakta ve öğretim elemanları ve akranlarıyla birebir iletişim kurabilmelerine olanak tanımaktadır.

Mentörün Sorumlulukları:

  • Mentörü oldukları öğrenci ile temasa geçerek yılda en az iki kez yüz yüze görüşme sağlamak.
  • Tıp eğitimi ile ilgili olarak öğrencinin gereksinim duyduğu konularda yol göstermek, bilgi ve deneyimlerini aktarmak.
  • Öğrencinin okul başarısını ve sosyal durumunu takip etmek, gerektiğinde Mentörlük Programı Koordinatörlüğü üzerinden ilgili kurullarla bağlantı kurmak.
  • Öğrenciyi mezuniyet sonrası hayata hazırlamak için rol modellik yapmak ve yıllar içinde geliştirdiği hekimlik becerilerini paylaşmak.
  • Mentörlük görevine herhangi bir nedenle ara vereceği ya da yerine getiremeyeceği durumlarda Dekanlık Ofisine yazılı olarak bildirmek.

Öğrencinin Sorumlulukları:

  • Mentör öğretim elemanının atanmasını takiben bir ay içinde mentörü ile görüşme talebinde bulunmak.
  • Yılda en az iki kez olmak üzere mentörü ile yüz yüze iletişim kurmak.
  • İletişim bilgileri değişikliklerini Mentörüne ve Mentörlük Program Koordinatörlüğüne bildirmek.

Akran Mentörlerinin Sorumlukları:

  • Mentörü oldukları öğrencilerle temasa geçmek.
  • Akran mentörü oldukları öğrencilere gereksinim duydukları konularda yol göstermek, kendi bilgi ve deneyimlerini aktarmak.
  • Yılda en az iki kez olmak üzere akran mentörü oldukları öğrencilerle yüz yüze görüşmek.
  • Herhangi bir nedenle akran mentörlüğünü sürdüremeyeceği durumda Mentörlük Program Koordinatörlüğünü yazılı olarak bilgilendirmek.

ACUTIP Mentörlük Programı Yönergesinde, temel özellikler ve uygulama esasları detaylı olarak bulunmaktadır.

ÖĞRETİM ELEMANI – İDARİ PERSONEL İLİŞKİLERİ

Günümüzde modern üniversitelerin sürekli değişen ihtiyaçlarla başa çıkmak için işin niteliğine uygun personele gereksinimleri vardır. Üniversiteler akademik olarak iddialı oldukça, onları bu hedeflere ulaştıracak gerekli sayıda ve nitelikte idari personele duyulan ihtiyaç artmaktadır.

Acıbadem Üniversitesi idari personel kadrosu; eğitim-öğretim, akademik ve idari personel özlük işleri, araştırma - geliştirme ve kurumsal gelişime önem veren, iş deneyimine sahip, mesleki ve bireysel anlamda kendilerini yetiştirmiş onlarca yetenekli ve nitelikli çalışandan oluşmaktadır. İdari kadroda çalışanlar; öğretim elemanlarının çalışmalarını desteklemek ve öğrenciye yönelik hizmetlerin en iyi şekilde sürdürülebilmesi için birimler veya ofisler şeklinde organize olmuşlardır.

Fakülteler, Yüksekokullar, Enstitüler ve Merkezlerde, Akademik ve İdari İnsan Kaynakları Müdürlüğü, Öğrenci İşleri Müdürlüğü, Mali İşler Müdürlüğü, Kütüphane ve Elektronik Kaynaklar Müdürlüğü, Bilgi İşlem Müdürlüğü, Sağlık, Kültür ve Spor Müdürlüğü, Kurumsal İletişim Birimi, Aday İlişkileri ve Tanıtım Birimi, Uluslararası Öğrenci ve Akademik İlişkiler Birimi başta olmak üzere, Laboratuvarlarda, Yemekhane – kafeterya hizmetlerinde, Güvenlik Biriminde, Teknik ve Destek Hizmetleri Biriminde ve diğer tüm birimlerde görev alan idari personel, iş süreçlerinin zamanında ve sağlıklı yürütülebilmesi için azami gayreti göstermektedir.

İdari personelin işleri arasında, Akademik ve idari personel ile Fakülte, Yüksekokul ve Enstitü öğrencilerinin tüm işlerinin koordinasyonunu ve düzenli bir biçimde yürütülmesini sağlamak, akademik personel ile birlikte çalışarak Yönetmelik ve Yönergelerin hazırlanmasında mevzuatlar çerçevesinde öneri ve düşüncelerini sunmak, Üniversitemiz bünyesinde yapılacak protokol, basın ve halkla ilişkiler ile ilgili iş ve işlemlerin düzenlenmesinde aktif rol almak, birimlere alınacak mal ve malzeme alımlarını Rektörlüğe iletmek, Üniversitemiz kampüsünde gerekli güvenlik tedbirlerini almak, Üniversitemiz web sayfasının düzenlenmesi ve sürekli güncellenmesi yönünde takibini yapmak, resmi açılışlar, mezuniyet törenleri, kongre, konferans, seminer, sempozyum vb. sosyal ve kültürel faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde öğretim elemanlarımız ile birlikte çalışmak, kurum dışından gelen talep, yazı ve vb. isteklere zamanında cevap vermek, temizlik, bakım ve onarım hizmetlerinin düzenli yürütülmesini sağlamak, laboratuvarların düzgün çalışmaları için sorumlularla işbirliği yapmak, akademik personelin çalışma düzeninin sürdürülebilirliği için gerekli olan ortamı sağlamak, Üniversitemizde görevli tüm çalışanlar ile uyumlu ve verimli çalışmaya özen göstererek, eğitim ve öğretim başta olmak üzere araştırma faaliyetlerinin en iyi şekilde yürütülebilmesi için öğretim elemanlarına sürekli destek vermek vardır. Bu bakımdan idari personel, konularında göstermiş oldukları özveri, çaba ve sorumluluk duyguları nedeniyle tüm öğretim elemanlarının saygısını, takdirini ve değerlendirilmesini hak eder.

AYRIMCILIK ve CİNSEL TACİZ

Akademik topluluğa katılım, kampüs içinde ve dışında öğretim elemanlarına, idari personele ve öğrencilere başkalarının saygınlığına saygı gösterme, farklı görüşleri ifade etme, entelektüel dürüstlüğü, sorgulama ve öğretme özgürlüğünü ve özgür ifadeyi geliştirme ve savunma özgürlüğü yükümlülüğünü de getirir. Herhangi bir ayrımcı davranış, sağlıklı bir akademik ortam için gerekli olan güven ve saygı ortamına zarar verir. Bu nedenle Acıbadem Üniversitesi'nin politikası ırk, renk, din, cinsiyet, cinsel yönelim, ulusal veya etnik köken, yaş, engellilik veya kıdem durumu temelinde ayrımcılıktan uzak bir ortam sağlamaktır.

Cinsel taciz, cinsel yaklaşma taleplerini ve cinsel veya cinsiyete dayalı sözel veya fiziksel davranışlarını kapsar. Cinsel veya cinsiyete dayalı doğal olmayan dokunma veya hoş olmayan davranışları (fiziksel, sözel, yazılı veya teknoloji yoluyla) gibi davranışları içerebilir. Acıbadem Üniversitesi, cinsel saldırı ve cinsel taciz de dahil olmak üzere her türlü cinsel suistimalden arınmış bir ortamı teşvik etmeye kararlıdır. Bu taahhüdü desteklemek için, Üniversite bu tür kötü davranışların farkındalığını artırmak, kampüste meydana gelmesini ortadan kaldırmak, maruz kalanlara destek sağlamak, tüm cinsel suistimal raporlarını özenle araştırmak ve suç unsurlarını titizlikle soruşturmak için adımlar atar. Güvenli bir kampüs ortamı ve saygı kültürü oluşturmak, Üniversitenin tüm üyelerinin bireysel ve toplu olarak paylaşılan sorumluluğudur. Acıbadem Üniversitesi, cinsel saldırı, taciz, ayrımcılık ve diğer cinsel suistimal biçimlerinin bir kişinin kişisel, akademik ve çalışma hayatı üzerinde derin bir etkisi olabileceğini kabul eder. Üniversite böyle bir duruma maruz kalanları bu durumla başa çıkmada yardım ve destek istemeye teşvik eder.

DUYGUSAL İLİŞKİLER

Acıbadem Üniversitesi öğrenmenin gelişebileceği bir eğitim ortamı sağlamayı taahhüt eder. Eğitmenler ve öğrenciler arasındaki romantik ve cinsel ilişkiler, karşılıklı rıza içinde olsa bile, bu ortamı olumsuz yönde etkiler. Öğrenciler ve onlara öğretme, danışmanlık yapma, denetleme, değerlendirme, akıl hocalığı veya mentörlük yapma pozisyonundaki kişiler arasındaki pozisyon ve güç farklılıkları, öğrencinin bu tür ilişkilere bilinçli bir şekilde onay verme yetisini sorgulatmaktadır. Eğitmenin ve öğrencinin romantik veya cinsel bir ilişkisi olduğunda bir öğretim elemanının öğrenciye tarafsız bir şekilde öğretme, tavsiye verme ve değerlendirme konusundaki güvenirliği sarsılmış olur. Eğitmen ve öğrenci erdemli davransalar bile, başkaları bunu kısmen ve sıklıkla taraflı algılayabilir. Bu tür ilişkilerin ani bir şekilde sona ermesi, öğrenme ortamı üzerinde olumsuz etkilere yol açabilir ve hem öğretim elemanına hem de öğrenciye zarar verebilir.

Doğal olarak eşit olmayan konumlardaki bireyler arasındaki cinsel veya romantik ilişkiler, ciddi güven ihlali potansiyeline sahiptir. Hele bu ilişkinin üçüncü kişileri de etkilediği fark edildiğinde, Üniversite ortamını olumsuz yönde etkileyebilir ve çıkar çatışması, kayırmacılık ve gücü kötüye kullanmak gibi suçlamalara kadar uzayabilir. Genellikle, bu tür ilişkiler düşünüldüğünden daha az oranda uzlaşmayla sonlanır. Böyle bir ilişki sona erdiğinde bile, ilişkinin bitiminden çok sonra eski romantik partnere karşı önyargı riski vardır.

Lisans öğrencilerinin bu tür ilişkilerdeki potansiyel savunmasızlığı nedeniyle, öğretim elemanları ve lisans öğrencileri arasındaki cinsel veya romantik ilişkiler hiçbir şekilde hoşgörülmez. Bir öğretim elemanının bir öğrenciyle daha önce cinsel veya romantik bir ilişkisi varsa, öğretim elemanı hem o öğrenci üzerindeki herhangi bir danışmanlık gibi sorumluluktan vazgeçmeli hem de farklı eğitim veya danışmanlık düzenlemelerinin yapılabilmesi için derhal amirini bilgilendirmelidir.

DİSİPLİN KONULARI VE HAKLI FESİH

Öğretim Elemanının, Öğretim Elemanı Sözleşmesinde Madde 4 ve 5’de tanımlanmış yükümlülükleri veya bu sözleşmede belirtilen diğer taahhütlere aykırı davranması ya da aşağıdaki şartlardan birine sebebiyet vermesi halinde Üniversite tarafından sözleşmesi tek taraflı olarak feshedilebilir.

  • 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 53. maddesine göre açılacak disiplin soruşturması sonucu görevden ayırmayı gerektiren ceza alması,
  • Kurucu Vakıf veya Üniversite aleyhinde davranış ve beyanlarda bulunması,
  • Basına, Rektörlüğün yazılı izni dışında kendi görev alanıyla ilgili bilimsel konular dışında demeç vermesi, yazılı veya sözlü açıklamada bulunması,
  • Öğretim Elemanı,Üniversitenin yazılı iznini almaksızın hakkında bildiği ya da çalışmaları sırasında öğrendiği Üniversite , ASG veya yan kuruluşların veya bunların sahip ve yöneticilerinin işleri, hesapları, mali durumları, mesleki sırları, faaliyetleri, anlaşmaları, işlemleri veya menfaatlerine ilişkin herhangi bir bilgiyi üçüncü kişilere açıklamamayı ve açıklamasına olanak tanımamayı, bunları bizzat dahi kullanmamayı kabul ve taahhüt eder. Bu şarta aykırı hareketi tespit edilen akademik personelin iş akdi derhal feshedilecektir.
  • Öğretim Elemanı, kongre ve konferanslara katılma ve resmi sağlık kuruluşlarından alınacak rapora dayalı hastalık izni ile Rektörlük makamından alınan diğer izinler dışında, hangi sebeple olursa olsun sözleşme süresince çalışma süreleri içinde görevinden ayrılamaz. Öğretim Elemanının mazereti olmaksızın ve önceden bildirmeksizin görevine gelmemesi ve devamsızlığın her seferinde en fazla “3” güne kadar olması ve bu devamsızlığın sözleşme süresi içinde üç defa tekrarı halinde, sözleşme tazminatsız olarak Üniversite tarafından feshedilebilir. Öğretim Elemanının devamsızlığının bir seferde 3 günü geçmesi ise sözleşmenin tazminatsız fesih nedenidir.